Skúste sa zamyslieť nad tým, koho by ste si vybrali ako režiséra práve uplynulého týždňa vášho života. Pokiaľ ste starý človek, možno by sa hodil taký Michael Hanneke a vzniklo by niečo v štýle Lásky (2012), ak ste policajt na protidrogovom a chystáte sa na záverečnú akciu tak trochu dynamiky by dodal Michael Bay, ale ak ste bežný dvadsiatnik, alebo tridsiatnik s nemalou dávkou flegmatizmu a skrytou senzibilitou, asi ako jediný by vašu situáciu pochopil Jim Jarmusch. Možno v takom prípade dokonca vyzeráte ako Adam Driver, obsadený do úlohy sympaťáka Patersona z Patersonu v Patersonovi.

Tento chalan pracuje ako šofér autobusu, vo voľnom čase píše básne, venuje sa krásnej priateľke Laure (Golshifteh Farahani, kedysi ju balil Di Caprio v Pavučine lží) a buldogovi Marvinovi. Skutočne budeme počas celého filmu sledovať jeho bežný týždeň, akoby náhodne vybratý zo života a márne čakať na niečo, čo by ho dramaturgicky posunulo smerom k jasnému žánrovému vymedzeniu a konfliktom. O klasické príčiny a následky sa scenár taktiež neopiera. Ide tu o postavy, o dialógy, o sledovanie každodenného života, o zabehané rituály a striedanie motívov. Tieto drobnosti zaručujú filmu precízny rytmus a plynulosť.

Adam Driver v úlohe vodiča autobusu rieši svoje každodenné starosti v najpohodovejšej antidráme súčasnej zimnej sezóny (Recenzia)

Ráno si Paterson vypočuje ustarosteného kolegu a jeho bežné problémy s rodinou. Žena chce to, dcéra zase ono a o dva dni nato zase možno niečo iné. Na to Paterson môže vďaka svojmu pohodovému životu iba empaticky pritakať, zavrieť dvere autobusu a vyraziť na šichtu. Po nej ho doma čaká energická Laura opäť s nejakým prekvapením. Viacerí si pritom asi poviete, že na toto môže mať iba nervy iba skutočne tolerantný chlap, ale ide iba o uhol pohľadu a mieru schopnosti hľadania krásy v menších a väčších povahových odchylkách partnera. V tomto smere som sa obával jedného klasického dejového zvratu, lenže Jarmusch sa preukázal ako citlivý pozorovateľ života a k žiadnym klišé sa neuchyľuje. Nakoniec treba vyvenčiť aj psa a prečo si popritom nezájsť do miestnej krčmy na jedno, dve pivá.

Paterson sa vyhýba depresívnym momentom aj vtedy, keď sa k nim schyľuje, podobne ako k vyhrotenejším konfliktom, aké by mohli vzniknúť pri voľbe odlišného typu hlavného hrdinu. Paterson je chlapík, s ktorým by ste chceli byť kamoš, Paterson je mesto, v ktorom by ste žiť, ak túžite po pokojnejšom živote a Laura je žena, akú by ste si chceli raz vziať. No a Paterson je film, ktorý sa oplatí vidieť.

Jim Jarmusch je stále svoj a v podstate sa tempom svojho filmu nijako neodklonil ani od svojho ležérneho debutu Trvalá dovolenka (1980). Iba sa snaží, aby jeho výrazný autorský štýl pôsobil stále moderne a oslovil aj mladé publikum. Vďaka v súčasnosti veľmi obľúbenému Driverovi sa mu to do istej miery určite podarí. Jarmusch je okrem toho značka pre každého mladého intelektuála a pseudointelektuála a asi sa na tom nič nezmení ani za 10 rokov. Čo je iba dobre.

0/10
2