Biela Veľryba (Moby Dick) od Hermana Melvilla je literárnou klasikou a povinným čítaním. Známa je takisto z množstva filmových adaptácií, z ktorých je najslávnejšia verzia Johna Houstona s Gregory Peckom a Orsonom Wellesom. Príbeh kapitána Achaba a jeho posádky bol inšpirovaný skutočnou udalosťou, pri ktorej na britskú rybársku loď Essex zaútočila obrovská biela veľryba. A práve touto tragédiou a jej knižným prepisom sa inšpiroval pri svojom novom projekte aj oscarový režisér Ron Howard. Túto dobrodružnú snímku sme mali pôvodne vidieť už v marci. No štúdio Warner Bros. sa rozhodlo ju posunúť o trištvrte roka neskôr. Možno vycítili v tomto období väčší komerčný potenciál alebo chceli iba film uviesť v období exkluzívnejšom pre potenciálnych oscarových favoritov. Teraz ju tu konečne máme, tak sa poďme pozrieť na to, ako sa podarila.

Ako sa podaril súboj Thora s bielou veľrybou od oscarového režiséra Rona Howarda? (Recenzia)

V prvom rade by som mal poznamenať, že režisérsky rozptyl Rona Howarda je neuveriteľný. Pohybuje sa skrz všetky žánre, používa stále rozdielny štýl a každý jeho film vyzerá úplne odlišne. Zámotok, Apollo 13, Výkupné, Grinch, Čistá duša, Duel Frost/Nixon, Rivali a mnoho ďalších vôbec nevyzerajú ako diela rovnakého tvorcu. Občas sa mu aj ale podarí kvalitatívny krok vedľa, ako napr. pri adaptáciách Dana Browna alebo príšernej Dileme. Potešujúcou správou je, že pri svojej novinke svoju dobrú reputáciu potvrdzuje.

V srdci mora je až na nie vždy dokonalé triky opäť hollywoodsky výborne ošetrené remeslo. Hlavne kameraman Anthony Dod Mantle, ktorého si sem Howard priniesol z Rivalov, robí zázraky. Vizuálne je film nádherný, plný originálnych rakurzov a hlavne dokáže sprostredkovať more v celej jeho kráse aj nebezpečenstve. Diváci trpiaci morskou chorobou to nebudú mať v kine občas ľahké. Zvuku, hudbe, strihu, výprave alebo kostýmom takisto nie je čo vytknúť. Dobová atmosféra je dokonalá a dozvieme sa množstvo informácií o živote rybárov a fungovaní tohto priemyslu v 19. storočí.

Príbeh má grády, stále sa niečo deje a občas sa na nás privalí skutočne pôsobivá scéna. Nechcem spoilerovať (trailery našťastie neprezradili úplne všetko), takže ako konkrétny príklad uvediem iba lov na veľryby a následný nástup tej ústrednej. Celá táto, asi pätnásťminútovka, pripomínajúca Spielbergove Čeľuste, patrí k tomu najlepšiemu, čo sa tento rok v továrni na sny urodilo. Snímka sa z chlapského dobrodružstva v momente zmení na strhujúci monster movie a nie je to jediná zmena atmosféry a žánru. A v tom je jeden z problémov tohto inak výborného filmu. Je príliš krátky a pol alebo trištvrte hodina navyše by mu prospela.

Daň za svižné tempo si vybrala pôsobivosť kľúčových scén a zvratov, ktoré nie sú dostatočne pripravené. Fungujú síce ako majú, ale mnohokrát som sa pri sledovaní prichytil pri pocite, že sa tu dalo vyťažiť ešte oveľa viac. Najväčším problémom tejto zrýchlenosti je práca s postavami. Herci sú typovo veľmi dobre obsadení a takisto solídne hrajúci. Chris Hemsworth už potvrdil, že svojou charizmou dokáže potiahnuť veľký projekt aj bez Thorovho kladiva, Benjamin Walker (Abraham Lincoln: Lovec upírov) je takisto slušný a budúci Spider-Man, Tom Holland, ukazuje, že má rozhodne talent. Zamrzí tak hlavne trestuhodne nevyužitý Cillian Murphy (Sunshine, Inception).

No napriek dobrému castingu sa pri veľkom množstve postáv jednotlivé charaktery nevyvíjajú dostatočne plynulo a uveriteľne. Stávajú sa tak iba figúrkami, s ktorými si divák nedokáže vytvoriť pevný citový vzťah, čo je pri tomto druhu filmu dosť závažný prešľap. Z ľudí pred kamerou tak paradoxne najlepšie vychádza dvojica Ben Winshaw (Q z nových bondoviek) ako Herman Melvill a Brendan Gleeson (Moody z Harryho Pottera) ako posledný žijúci člen posádky. Ich rozhovor, ktorý celý hlavný príbeh rámcuje, funguje presne tak ako má. Ale nemá cenu plakať nad tým, čím tento najnovší Howardov projekt nie je, ale byť vďačný za to, čo ponúka.

V srdci mora je výborné chlapské dobrodružstvo, mrazivý survival thriller, skvelá konverzačka a veľmi slušný monster movie v jednom. Keby boli prechody medzi týmito štyrmi prístupmi vyladenejšie a charakterizácia postáv dôslednejšia, mohlo to byť úžasné. No oscarový režisér so svojim teamom dodali iba" veľmi dobrú, nenudiacu, remeselne skvelo ošetrenú a občas skutočne strhujúcu hollywoodsku zábavu, ktorej najviac svedčí veľké plátno a kvalitný zvuk. A to tiež nie je málo. 8/10

0/10
0