Angelina Jolie bola v Holywoode symbolom sexappealu azda od čias svojich prelomových projektov na začiatku milénia 60 Sekúnd či Tomb Raider. Niet sa ale čo diviť, dievča s krásnymi perami, veľkými očami a zvodnými krivkami zaujme nielen mužské oko. Ak k tomu primiešame talent a tvrdú drinu, výsledok je žiarivá hviezda. Po začiatku vzťahu s hollywoodskym princom Bradom Pittom sa jej herecká účasť na projektoch znížila a snažila sa byť dobrou matkou (ak správne rátam, momentálne číslo adoptovaných ratolestí je 6). Možno aj to bol moment, kedy začala premýšľať o svojom umeleckom odkaze. Rozhodla sa, že to vyskúša s filmom spoza kamery z pozície režisérky. Zatiaľ čo námety jej predošlých projektov zneli zaujímavo, ani jeden nedosiahol očakávania spájané s jej menom. Jedným z hlavných problémov bola vždy réžia. Angelina si doteraz brala na mušku osobné príbehy zasadené v centre veľkých udalostí a možno to bol problém. Možno to chcelo iba zmenu prostredia a užšie zameranie na charaktery, aby zdokonalila svoje schopnosti. Presne takým projektom mal byť By the Sea. Ako spolu-hviezdu si prizvala svojho manžela a natočila malý film centrom ktorého je jeden vzťah.

Brad a Angelina prežívajú manželskú krízu Pri Mori (Recenzia)

Vanessa a Roland sú svoji už 14 rokov, život vedú v New Yorku. On je spisovateľ, ona bývalá tanečníčka. Roland by chcel svoju ďalšiu knihu napísať na francúzskom pobreží. Obaja si teda pobalia kufre, sadnú do svojho štýlového auta a vyrazia. Počas úvodných tituliek vidíte pár brázdiť serpentíny francúzskych kopcov a bystrému oku určite neujde cit pre záber. Manžel, zatiaľ čo šoféruje, si prikladá k ústam cigaretu a všade po aute hľadá zapaľovač. Jeho drahá polovička sa na neho len nezaujato pozrie a neurobí nič, aby mu pomohla. V tomto momente začínate cítiť, že toto manželstvo má od idilky ďaleko. Dorazia do mestečka, v miestnom pohostinstve si dajú drink, ubytujú sa v hoteli a Roland ide do pohostinstva pokračovať v tom, čo načal pri príchode. Vanessa nevyzerá, že by sa tým trápila a ostáva na izbe. Tento kolobeh vidíme vo filme viackrát, než by sme chceli. Všetci vidíme, že niekde je problém. Problém ale je, že ma to nezaujíma. Scenár sa nám snaží naznačiť, že v minulosti sa stalo niečo, čo ich vzťah poškodilo. Postavy ale nie sú dosť zaujímavé na to, aby som sa staral o to, čo to bolo.

Medzitým, ako sa Roland utápa v alkohole a Vanessa vo svojej depresii, sa vedľa nich nasťahuje mladý, čerstvo zosobášený pár. Mladá Lea v podaní krásnej Mélanie Laurent a jej manžel François slúžia ako kontrast k filmovému manželstvu Brada a Angeliny. Prvý akt nám povie naozaj iba toľko. Spomínané Rolandove príchody a odchody divákovi doslova otĺkajú o hlavu, že sa niečo deje a neúspešne sa tak snažia vybudovať očakávanie, no v skutočnosti sa snímka neskutočne vlečie. Keď som sa pri 122 minútovej stopáži pristihol, ako sa v 43. minúte pozerám na hodinky s nádejou, že mám za sebou prvú polovicu, vedel som, že čosi je zle. Angelina nielen režírovala, ale aj písala scenár. Ten by si zaslúžil minimálne jednu revíziu skúseného scenáristu, stopáž dotyk editora a možno by sme sa dočkali snímky v ktorej máte pocit, že sa niečo deje.

V druhom akte si pár nájde spoločnú záľubu vo voyeurizme a ich cesty sa začnú opäť spájať, čo vyústi aj do zopár úsmevných momentov. Nič to ale stále nemení na katastrofálne nastavenom tempe. Od centrálnych postáv dostávame štandardne veľmi solídne výkony. Napriek známym tváram veľmi jednoducho uveríte, že sa pozeráte na Rolanda a Vanessu a nie na Brangelinu. Problémom však je, že vám ich príbeh nemá naozaj čo povedať. Keď je v záverečnom akte odhalené tajomstvo, prečo sa Vanessa celý čas správa ako mrcha, je to urobené tak výslovne a opakovane, až som mal pocit, že scenáristka považuje svoje publikum za neinteligentné a potrebuje nám pointu zopakovať niekoľkokrát.

Zhrnuté a podčiarknuté, tretí pokus režisérky o natočenie celovečerného filmu opäť nevyšiel. By the Sea chcelo byť mnohým. Či už poctou francúzskej kinematografii 70. rokov, osobným projektom a spôsobom vyrovnania sa s vlastnými zdravotnými problémami alebo pomníkom pre Angelininu zosnulú matku. Zlyhalo ale byť dobrým filmom. Dobré herecké výkony nezachránili nezaujímavé charaktery. Neschopnosť vybudovať napätie necháva celý záver vyznieť do prázdna. Režisérka a scenáristka v jednej osobe akoby bola uzavretá v bubline a nikto nemal v jej projekte slovo, iba ona. Ostáva sa preto len pýtať, či by bola snímka lepšia, keby nechala do scenára zasiahnuť aj tretiu osobu? Dúfam len, že si Jolie z kritiky, ktorú snímka žne, odnesie len to najlepšie a ďalšiemu jej projektu budeme môcť udeliť nadpriemernú známku. Tentokrát s čistým svedomím nemôžem ísť nad 4/10.

0/10
0