„Volali sme ho Baba Jaga." „Čo to má byť, nejaký zasratý bubák?"

„Nie, on je ten, koho pošleš, keď chceš bubáka zabiť."

Natočiť v dnešnej dobe akčný film, ktorý bude naozaj originálny, aspoň trochu inteligentný a prekypujúci skvelými nápadmi, je neľudsky ťažká úloha, aj pre skúsených tvorcov. Nováčik Chad Stahelski sa s tým vysporiadal po svojom a namiesto tlačenia na pílu v snahe byť za každú cenu novátorský, radšej zobral osvedčené recepty a primiešal vlastné korenie, ktoré zarobilo na štýlovú akčnú jednohubku.

Užijeme si zabíjanie desiatok gangstrov v podaní Johna Wicka? (Recenzia)

John Wick (Keanu Reeves) sa naposledy rozlúči so svojou drahou, ktorá prehrala boj s rakovinou a odchádza zlomený domov. Život nájomného zabijaka dávnejšie zavesil na klinec, aby sa usadil a celé svoje ja venoval tej, ktorú teraz skolila zákerná choroba. Ako symbol skutočnej lásky až za hrob, dostáva John od ženy post mortem darček v podobe chutného šteniatka, aby nesmútil sám.

Zdá sa, že bolesť aspoň trochu poľaví, no to by nesmelo prísť k náhodnému konfliktu so synom ruského mafiánskeho bossa, Josefom (Alfie Allen z Game Of Thrones). Ten ho potom s kamarátmi v noci prepadne, rozbije mu držku, ukradne zbožňované auto a zabije psa - posledné fyzické puto s jeho milovanou. To sme v podstate mohli vidieť aj v traileri. Čo nasleduje potom, zrejme tušíte tiež. Divoká jazda a počítanie mŕtvol.

John Wick je skutočne profesionál a ani po rokoch nezabudol, ako násilné remeslo vykonávať s eleganciou a ľahkosťou. Ku cti mu slúži, že napriek určitej komiksovosti univerza, v ktorom sa pohybuje, pôsobí ako človek z mäsa a kostí a občas dostane nakladačku aj on. Hoci nie som fanúšikom, podľa mňa často kŕčovitých a  nevýrazných hereckých výkonov Keanu Reevesa, táto úloha mu sadla dokonale. Mlčanlivý zabijak, ktorý občas prehodí cynickú hlášku, alebo kontruje ruským oponentom v ich rodnom jazyku, sa radí určite k tým lepším z jeho postáv.

Pri akčných filmoch sa hovorí, že sú také dobré, akí dobrí sú „záporáci“. V tomto Wick tak trochu zlyháva. Josef je rozmaznaný fracek na facku a jeho otec je naopak až príliš veľký sympaťák na to, aby ste z neho mali strach. Skôr vo vás môže vyvolať pocit dôstojného protihráča. Zaujímavá je ale postava Johnovho priateľa z branže v podaní diabolského Willema Dafoe, ktorá neskôr dosť zamieša karty.

Čo by som filmu trochu vytkol, je až príliš veľký dôraz na akciu a efekt na úkor niektorých vedľajších postavičiek, ktoré sa javia byť zaujímavé, ale dostanú zúfalo málo priestoru. Samozrejme je to skôr subjektívne negatívum, diváci, ktorí od R-kového akčňáku očakávajú hlavne vizuálne orgie a krvavý balet, budú plesať blahom. Choreografie jednotlivých scén a občasný vynaliezavý spôsob, ako zneškodniť protivníka, sú prepracované do najmenšieho detailu a dobre sa na ne pozerá. Režisér filmu dlhé roky pôsobil aj ako kaskadér, takže podobné veci má zrejme odskúšané a vychytané.

Veľmi zaujímavé je aj vykreslenie "podzemného" sveta organizovaného zločinu, ktorý má vlastné pravidlá, inštitúcie (bizarný hotel s charizmatickým recepčným) a dokonca vlastnú menu. Toto až komiksové univerzum, zahalené do efektného noirového plášťa by si rovnako zaslúžilo trošku viac pozornosti.

Verdikt a hodnotenie je jasné. John Wick je po formálnej stránke nadpriemerný akčný film s dobrými nápadmi a slušnou dynamikou, no nejakú hĺbku a prepracovanú psychológiu postáv a ich motivácie nečakajte. Kto sa iba chce zabaviť na úrovni, alebo je maniak na žánrovky typu Taken, alebo trilógie o Bournovi, ten nech si pokojne pridá dva body. 7/10

Recenziu vypracoval Braňo Noskovič

0