Na konci minulého měsíce zveřejnila Akademie nominace na jubilejní 90. ročník Oscarů. Ty dopadly podle očekávání. Nejvíce šancí má brilantní milostné drama The Shape of  Water od Guillerma del Tora, vizuálně dokonalý DunkerkThree Billboards Outside Ebbing, Missouri oplývající perfektními hereckými výkony.

 

Mezi nominanty se ale jedno výraznější překvapení nakonec dostalo. Řeč je o hororu Get Out, který je režijním debutem herce Jordana Peelea.

 

Do bojů o zlatou plešatou sošku vyrazí v kategoriích Nejlepší režisér, Nejlepší herec v hlavní roli a Nejlepší původní scénář. Vzrušenou debatu mezi fanoušky kinematografie iniciuje ale především nominování filmu v kategorii Nejlepší film.

 

V celé historii udílení těchto prestižních cen jde totiž o teprve šestý horor, který aspiruje na toto ocenění. Navazuje tak na předchůdce v podobě Vymítače ďábla, Čelistí, Mlčení jehňátek, Šestého smyslu a Černé labutě.

 

Zcela správně byste nyní mohli namítat, že ne všechny jmenované filmy jsou čistokrevnými horory. Pořádně strašidelná a zároveň kvalitní hororová podívaná totiž Akademii v historii mnohokrát bez povšimnutí proklouzla mezi prsty. 

 

Za 90 let udělila Akademie Oscara za nejlepší film jedinému hororu. Proč je tento žánr ignorovaný a jak zamíchá kartami Get Out?

 

Faktem je, že v průběhu prvních 40 let od zahájení udílení Oscarů, se nominace na Nejlepší film nedočkal ani jeden horor. Oscarová Akademie ignorovala kultovního Frankensteina, Draculu, Dr. Jekylla a pana Hydea, Strašení, Noc oživlých mrtvolRosemary má děťátko nebo Psycho od Alfreda Hitchcocka.

 

Přitom jde o legendární snímky, které si připomínáme do dnes a mnohé z nich se staly zakladateli samostatného žánru.

 

Akadamie prostě k hororu přihlíží s despektem a ignoruje i díla, která svými kvalitami dosahují úrovně „oscarových“ žánrů, jako jsou životopisné filmy a dramata. Prvním hororovým snímkem, který se kdy dočkal nominace na oscara za Nejlepší film byl až Vymítač ďábla v roce 1973.

 

Hned dva roky poté se nominace dočkaly také Spielbergovy Čelisti, ty jsou sice za horor často označovány, ale podle odborných definic jde o thriller.

 

Za 90 let udělila Akademie Oscara za nejlepší film jedinému hororu. Proč je tento žánr ignorovaný a jak zamíchá kartami Get Out?

 

Posléze, v 80. letech došlo k jednomu z největších opomenutí oscarové Akademie. Mluvím o kultovním Osvícení od Stanleyho Kubricka z roku 1980. Film, který mnoho kritiků dodnes považuje za vůbec nejlepší horor, který byl kdy natočen, se nedočkal nominace ani v jedné kategorii.

 

Na první hororový počin, který byl oscarovou Akademií kdy zvolen Nejlepším filmem, si fanoušci žánru museli počkat až do roku 1992. Jonathan Demme tehdy natočil mrazivou podívanou s názvem Mlčení jehňátek, která bez povšimnutí zůstat nemohla.

 

Snímek si odnesl ocenění v kategoriích Nejlepší film, režisér, hlavní herec, hlavní herečka a adaptovaný scénář. 

 

Za 90 let udělila Akademie Oscara za nejlepší film jedinému hororu. Proč je tento žánr ignorovaný a jak zamíchá kartami Get Out?

 

A přestože komunita hororových fanoušků toto dílo vyzdvihuje a vynáší k nebesům, ani zde nelze jasně říci, že šlo o horor. Nejen podle filmových učebnic, ale i podle scénáristy tohoto kultu, jde o thriller. Ted Tally, který Mlčení jehňátek dodal písemný podklad, se v roce 2016 pro magazín Rolling Stone vyjádřil následovně:

 

„Jde o dílo, které je po dlouhou dobu vyzdvihováno hororovou komunitou, což mi nevadí. Ale já jsem o něm vždy přemýšlel jako o detektivním filmu nebo thrilleru. Nemám nic proti hororům. Ale pro mě je to tak, že hororové filmy obsahují nadpřirozeno. Lecter možná někomu připadal nadpřirozeně, ale takový nebyl.“

 

Minimálně jeden z tvůrců a odborná veřejnost tak Mlčení jehňátek za horor nepovažují. A jelikož jde o historicky první a do současnosti jediný „horor“, který kdy nominaci na Nejlepší film proměnil, na čistokrevný horor, který si toto historické žezlo odnese, stále čekáme.

 

Šestý smysl od M. Night Shyamalana jistě kritéria hororu splňoval, dočkal se však jen nominace. O 11 let později měla šanci na výhru ještě Černá labuť, ani tehdy to však nevyšlo. 

 

Za 90 let udělila Akademie Oscara za nejlepší film jedinému hororu. Proč je tento žánr ignorovaný a jak zamíchá kartami Get Out?

 

Uběhlo dalších 8 let a na stůl přistává horor Get Out. Že bude bojovat o zlatou sošku hned ve čtyřech kategoriích čekal asi málokdo. Ani tentokrát však nejde o čistokrevný horor. To je fakt, který podtrhla nominace filmu na Zlatých glóbech v kategorii „komedie“.

 

Universal, který je distributorem Get Out, zařadil snímek do této soutěže z vlastních důvodů. Sám režisér Jordan Peele to totiž vidí jinak. „To, o čem ten film je, není vtipné. Přišla za mnou celá řada Afroameričanů, kteří říkali věci jako ‘Chlape, tohle je film, o kterém jsme mluvili dlouhou dobu, a tys ho natočil.’ To je něco silného.“ 

 

Get Out však kritici i diváci spíše než jako horor vnímají jako sociální thriller. Právě tento fakt zřejmě pomohl jinak konzervativní Akademii k rozhodnutí Get Out do cílové rovinky zařadit. Loňský nízkorozpočtový hit má silná esa v rukávu a může působit jako černý kůň (no pun intended) letošního udílení cen.

 

 

Nahrává mu do karet volba žánrového mixu a fakt, že jde o sociální satiru, která je vystavěná na neobvyklých, hororových, kulisách. Snímek se chytře opírá do rasismu a intolerance bohatých středních tříd v Americe a činí tak zábavnou, ale děsivě přesnou formou.

 

Jordan Peele je teprve pátý Afroameričan v historii, který byl nominován na oscara za nejlepší režii, o samotné ocenění mu však tolik nejde. Pro plátek The New York Times v rozhovoru uvedl, jak nesmírně ho těší nadšení, se kterým afroamerická komunita jeho film přijala. „Žádné ocenění se nevyrovná tomuto pocitu,“ uvedl.

 

Nás by však ocenění Get Out potěšilo. Horor, stejně jako sci-fi, jsou ohromně podceňované žánry, kterým by Akademie měla věnovat větší pozornost. Historický úspěch Get Out by znamenal jisté proboření bariér. 

Získá Get Out zlatou sošku v kategorii nejlepší film?
Ano
288 hlasů
Ne
669 hlasů
Ohodnoť článek
31
Zdroj: movieweb.com, newsweek.com, nytimes.com